Het Louvre Abu Dhabi past wat betreft de collectie niet echt binnen het MuseuMe concept, wat betreft de architectuur zeker wel! Een niet heel opvallend gebouw aan de buitenkant, des te indrukwekkender aan de binnenkant. En dat komt vooral door dat ongelooflijke dak. Dat is ‘open’, in de zin dat het licht (een ‘regen van licht’ volgens architect Jean Nouvel) en lucht doorlaat, er zitten vogels in en die hoor je en dat geeft ook weer een extra dimensie aan het museum.

“Als architect van het gebouw werd de Fransman Jean Nouvel aangetrokken, die eerder het Institut du monde arabe ontwierp. Een grote koepel geeft de indruk te zweven boven een aantal bouwwerken waarin de expositiezalen zijn ingericht. In de koepel bevinden zich kleine openingen, mashrabiya, die het zonlicht sterk gefilterd doorlaten. (bron: Wikipedia)

De gebouwen onder het dak die de collectie huisvesten zijn een soort van losse witte ‘dozen’, waardoor je de indruk krijgt van een wit dorp onder een sterrenhemel. Het krijgt daardoor ook iets sprookjesachtigs. Vooral de zwart/wit contrasten zijn prachtig, ook door het gebruik van water, wat weer spiegelt. Ik stond echt, bij wijze van spreken, met open mond te kijken en hoop dat de foto’s die ik gemaakt heb een en ander goed weergeven. Laat vooral weten wat je ervan vindt!

Het Louvre Abu Dhabi (Arabisch: لوفر أبوظبي) is een museum in het emiraat Abu Dhabi, een van de zeven emiraten van de Verenigde Arabische Emiraten. Het museum is gevestigd op het eiland Saadiyat in de Perzische Golf, enkele honderden meters voor de kust van en deel uitmakend van de hoofdstad Abu Dhabi. Het museum bevindt zich in de wijk Saadiyat Cultural District met als enkele van zijn toekomstige buren het Guggenheim Museum en het Nationaal Museum Zayed. (bron: Wikipedia)

Het bouwwerk heeft een kostprijs tussen 83 en 108 miljoen euro. Verder werd US$ 525 miljoen werd betaald voor het gebruik van de naam van het Louvre en US$ 747 miljoen in de toekomst voor kunstleningen, speciale tentoonstellingen en beheersadvies. (bron: Wikipedia)
Voorzitter van de raad van bestuur werd de Franse zakenman en financier Marc Ladreit de Lacharrière, lid van de Académie des beaux-arts en uitgever van het tijdschrijft Revue des deux Mondes. Als directeur werd de voormalige directeur van het Centre Georges Pompidou, Bruno Maquart geselecteerd. Het museum werd op 8 november 2017 geïnaugureerd door de Franse president Emmanuel Macron; op 11 november ging het open voor het publiek. Dit was vijf jaar later dan oorspronkelijk was gepland. (bron: Wikipedia)