De ontwerpen van architect Frank Lloyd Wright waren voor mij altijd al een feest om naar te kijken en toen ik 2 jaar geleden de kans kreeg zijn meesterwerk Falling Water in de bossen van Bear Run, Pennsylvania te bezoeken greep ik die met beide handen aan. De foto’s in dit blog heb ik dus ook zelf kunnen maken.

We reden vanuit Washington naar Pennsylvania in ongeveer 3 uur. Het was november en er was net sneeuw gevallen. Dat gaf het nog een extra dimensie.

Als achtergrond: Falling Water is, naast het Guggenheim Museum in New York, waarschijnlijk het bekendste bouwwerk van architect Frank Lloyd Wright. Het woonhuis werd ontworpen in opdracht van Edgar J. Kaufmann, de eigenaar van een groot warenhuis in Pittsburgh. Het is gebouwd als weekend- en vakantiehuis op een prachtige plek midden in de natuur.

De bouw startte in 1936 en in 1939 werd het huis opgeleverd. De totale kosten in 1939 waren 155.000 USD. Dat zou nu neerkomen op 2.6 miljoen. En in 2001 werden de restauratiekosten geschat op 11,5 miljoen USD. (bron: Wikipedia)

De naam Falling Water spreekt voor zich; omdat het over een beek gebouwd is, precies op de plaats van een waterval. Het huis lijkt op de achterliggende rots te rusten en over het vallende water heen te hangen.

En dit zijn niet mijn woorden, maar dit beschrijft het wel perfect: “Het is een creatieve synthese tussen organische architectuur, kubistische en rationalistische invloeden. Het huis lijkt precies te passen in het dal van de heuvel en spreidt zich uit over de waterval, alsof het daar altijd al heeft behoord. Het bouwwerk draagt daarom het ideaal met zich mee dat de mensheid kan leren om in harmonie met de natuur te leven”.  (bron: Architectenweb.nl). Tijdens een opiniepeiling in 1991 onder de leden van het Amerikaanse Instituut van Architecten (AIA) werd Fallingwater benoemt tot het ‘beste werk van de Amerikaanse architectuur aller tijden’. Later werd het gebouw door hetzelfde instituut ook nog tot ‘gebouw van de eeuw’ benoemd.

Wright was geïnspireerd door de Japanse architectuur, waar een ontwerp in de omgeving moet passen. De waterval kun je letterlijk in het huis horen; er is een directe verbinding via een trap in de woonkamer met de waterval.

Frank Lloyd Wright ontwierp niet alleen het huis, maar ook het gehele interieur. Zowel de vrijstaande- als de ingebouwde meubelen. Ze zijn gemaakt van multiplex en ‘bekleedt’ met walnotenhout uit de omringende bossen. Oker en Cherokee red zijn de kleuren die overal terugkomen.

In 1963 schonk Edgar Kaufmann Jr. het huis aan de milieubescherming van Pennsylvania en sinds 1964 is het een museum.
Hoop dat dit enigszins een beeld geeft van mijn bezoek en dit prachtige ontwerp.

Voor meer informatie en prachtige foto’s: Iconichouses.org en fallingwater.org