Naast het prachtige museum van de toekomst van Calatrava -ook te zien bij MuseuMe.org- is het MAC, Museu de Arte Contemporânea, afgekort MAC, van Niemeyer een absolute must. Ook dit gebouw is een echte ‘eyecatcher’ aan de Guanabara Bay in Niteroi. Je komt er eenvoudig met een van de vele ferry’s vanuit het oude centrum van Rio (loopafstand van Calatrava). Vooral het gebouw is prachtig, het staat als een soort UFO op een klif boven het water in Niteroi. De collectie is leuk en er zitten echt mooie dingen tussen, wel wat rommelig, maar het is ook erg lastig om in zo’n gebouw een collectie goed te presenteren.

Oscar Ribeiro de Almeida Niemeyer Soares Filho (Rio de Janeiro, 15 december 1907 – aldaar, 5 december 2012) was een Braziliaans architect. Hij was een van de belangrijkste architecten binnen de moderne architectuur en was een pionier in het gebruik van de mogelijkheden van het gewapend beton. Hoewel hij een aanhanger was van het functionalisme, had zijn oeuvre niet de kille en blokkerige uitstraling die door de postmodernisten zo werd bekritiseerd. Door de dynamische vorm en sensuele rondingen van zijn gebouwen wordt Niemeyer soms eerder een beeldhouwer genoemd dan een architect – soms bedoeld uit bewondering, soms bedoeld als kritiek. Hij was tot het eind van zijn leven actief als architect.  Bron: Wikipedia

The Contemporary Art Museum (MAC), first opened in September 2nd 1996, is the current symbol of the city of Niterói. The futuristic shape created by Niemeyer became a reference in modern architecture all over the world, being considered one of the 7 Wonders of the World when it comes to museums, according to the specialized media. The reflecting pool surrounding the building contributes to the fluidity of its lines and the big concrete ramp, paved in red, leads visitors to the upper floors of the museum, from where one can have a panoramic view of the Guanabara Bay and of the cities of Rio de Janeiro and Niterói. The MAC houses the João Sattamini Collection, one of the most important contemporary art collection in the country, with over 1300 pieces. (Bron: http://visit.rio/en/que_fazer/contemporary-art-museum-mac/ )